dimanche 28 mars 2010

HÅR-ØRE PROTEST: JEG HAR RET TIL AT VÆRE FREMMED!

’Grow your hair’! ’Stay in bed’! Yoko Ono og John Lennon konverterede i 1969 deres bryllup til en Hair–Peace & Bed-Peace protest, som fandt sted i en dobbeltseng på Hilton Hotel i Amsterdam, hvor de opholdt sig i en uges tid.

Her rettede de deres protest dels mod krigen i Vietnam, dels demonstrerede de for fred og kærlighed: Bliv i seng frem for at gå i krig!’Grow your hair-ears’! Gentager jeg for så vidt i mine remix-tegninger: HÅR-ØRE PROTEST.

Remix-tegning fordi jeg genoptager en tegning som jeg tegnede i 1993, lige efter jeg flyttede fra København, og som jeg nu tegner videre på i 2010 i forbindelse med at jeg flytter igen. Men flytter denne gang på en anden måde. Det vil sige jeg flytter fra en imaginær plads til en anden sprogreel plads. Jeg bosætter mig på en mere sprogbehagelig plads og et sted hvor der også er plads til subjektet.I disse tegninger HÅR-ØRE PROTEST retter jeg min protest imod både eksklusion, kynisme. Protest imod historieforvridning og måderne hvorpå subjektet bliver negligeret, inklusiv det subjekt som er indskrevet i billedet.

Via tegningerne demonstrerer jeg for et demokratisk samfund, som ikke er en selvfølge. Retten til at være fremmed i demokratiet. Et sted hvor menneskets subjekt også kan være. Og med subjekt mener jeg den ubevidste tale, der er struktureret som et sprog. Den ubevidste tale som uden tvivl styrer den bevidste tale, men uden at man egentlig er klar over det, sådan som jeg opfatter det.

Eksempler på historiske forvridninger kunne være følgende hvis jeg påstår: at der er nosser i mine tegninger. At subjektet ikke er indskrevet i tegningen. At profilerne i tegningerne, underlagt en kopi-skalpel, er konstitueret af Adjani Isabelles næse, Béyoncés tinding, pande & øre, Else Marie Bukdahls ørenhår, Elisabeth Roudinescos læber & øjne, Mae Wests hage, Nina Hagens nakke & bryn, Angelina Jolies fotogene medie profil, Lady Gagas skønhedsplet, Fru Hansens øjenvipper, Gertrud Johannisons modermærke, Tina Turners hud og bryster.